fbpx

Just nu hotas 300 stationer av nedläggning. Det handlar om bensinmackar i glesbygd och i mindre samhällen.

Annaochanna samarbetar med Listermacken
Under en kortare period har vi arbetat med Patrik och Listermacken och gjort en grundlig genomgång kring hans affärsidé, vision och varumärke samt framtid i Mjällby. En sak är vi alla överens om; Det är aldrig tomt i hans bensinmack i Mjällby. Där finns ett konstant flöde av människor som behöver någonting eller vill ha hjälp med något.

Vilka tjänster erbjuder Listermacken och vad är det för unikt med dem?
Med generösa öppettider från 06.00 på morgonen gör det inte så mycket om man försover sig och inte hinner äta frukost. Då kan man svänga inom Listermacken. Att kunna tanka, tvätta bilen, hyra bil och släp och mycket annat smått och gott är en ovärderlig service. En självklarhet, tänker du. Inte minst om man har bråttom och snabbt behöver in och ut för att komma vidare. Att ha nära till paketutlämning eller göra en traditionell tipsinlämning är också en bra service för de som bor på Listerlandet. Det är inte alla som gillar att spela via ”appar”.

Utvecklingen går mot automatiserade stationer utan personlig service. På 60-talet fanns det närmare 9000 bensinstationer i Sverige – nästan inga som var obemannade.  I början av 2019 fanns det 2790 stationer/försäljningsställen av drivmedel i Sverige. Till dessa tillkommer ett antal hundra stationer som inte tillhör någon kedja som är etablerade i landsbygd och mindre samhällen. Där de stora anser att det finns för lite pengar att tjäna.

Behöver vi en mack i Mjällby?

Det krävs eldsjälar som med stort hjärta satsar på landsbygden. För i dag är marginalerna små och det krävs volymer för att bli miljonär på en mackaffär. Men en bemannad station som Listermacken – är mer än bara en bensinmack. Det är en social plattform för många människor. Det är en snabb service som man ofta tar för givet. En pusselbit till helheten i Sölvesborg, Mjällby och hela Listerlandet.

Listermacken i Sölvesborg tillför många fördelar för befolkningen som bor och lever i Sölvesborg. Men är även viktig för alla turister. Förbipasserande och den samling av företag som finns på Listerlandet. I vår genomgång av varumärket har vi hittat det enskilt viktigaste kärnvärdet  som går att bygga vidare på och göra Listermacken ännu starkare. Det är just tillgängligheten, närhet och snabbheten. Och det faktum att det finns ett stort hjärta som vill satsa på landsbygden.

Därför kör vi inom Listermacken!
Du och jag är helt enkelt beredda att betala lite mer, om vi kan spara in tid när vi har bråttom. Så hittade vi Listermackens varumärkeslöfte, pay-off eller vad du vill kalla det: När tid är pengar.

Vi ser nya möjligheter för Listermacken!
Utifrån den nya varumärkespositioneringen kommer vi utveckla affären på Listermacken framöver. Nu i höst börjar vi med att kommunicera ut de ”värden” vi vet är viktiga för bygden och som kommer skapa lojalitet hos befintliga kunder och kanske locka en och annan ny kund. Vi kommer titta framåt med tillförsikt och hitta nya vägar för möjligheterna är många med den geografiska fördel som Listermacken har på första parkett på en av Sölvesborgs mest trafikerade vägar!

By |2019-09-02T17:43:10+02:00september 2nd, 2019|Nyheter|Kommentarer inaktiverade för De stora lägger ner på landsbygden. De små satsar! Så tänk på det när du tankar!

About the Author:

Annaochanna strategi & idébyrå

Senaste inläggen

Recent Works

Kategorier

Arkiv

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng