Beskrivning av projekt

Själv har jag inte funderat så mycket på hur vanligt det blivit med lurar i öronen. Inte heller har jag lagt så stor vikt vid ”Siri” som finns i min Iphone. Kul grej… men inte min grej eller? Har du tänkt på hur ”multitasking” blivit en del av våra liv?

Att lyssna på en bok samtidigt som man går en promenad. Hur tidsödande det blivit att googla bland alla plattformar och köpta annonser som ligger i vägen för det man egentligen vill hitta? Lättare att facebooka någon och be om bästa förslaget.

Har du märkt hur svårt det är att komma fram till exempelvis Post Nord om man blivit av med ett paket eller om man vill boka om en tid på vårdcentralen? Förvirrad? Vad handlar det här om? Läs vidare så ska jag försöka förklara.

Fröken UR – har blivit en Alexa/Google AI-assistent.

Rösten bakom Fröken UR sedan år 2000 är Johanna Hermann Lundberg. Nu konkurreras hon ut av Alexa. Eller din personliga AI-assistent. Genom att förse utrymmen med smarta högtalare som lyssnar till ditt kommandoord: Alexa (eller annat) och sedan ”säga” din önskan får du saker gjort medan du gör annat. När du går in i hissarna i “hötorgsskraporna” berättar en sexig röst vilken våning du befinner dig på – det är också en förridare till vad som komma skall. För dem som har dålig syn eller äldre som inte vill kännas vid den nya tekniken är VOICE en frälsare.

Alexa tar oss från fingret/swipet till örat och multitasking på riktigt.

Alexa är ett system från Amazon för talstyrning av datorer och hemelektronik som lanserades redan 2014. Just nu sägs det vara på stark ingång i Sverige.

Du talar med en högtalare som lyssnar och utför din önskan.

Det är en smart högtalare som är uppkopplade och söker på nätet på din begäran. Det sägs att det mänskliga språket är det nya användargränssnittet. Botar är de nya apparna, digital assistenter de nya webbläsarna och att AI är det som binder ihop allt. Det finns uppskattningar att konsumenter från och med 2020 kommer att spendera minst 2 miljarder dollar om året på smarta högtalare, globalt sett. Till och med svenska Spotify ryktas vara på gång med egen hårdvara i den här kategorin.

Från att få information till att få saker gjorda genom att bara prata.

Den smarta högtalaren kräver inga händer eller ögon och ingen omedelbar närhet. Du bara säger Alexa – och sen vad du vill ha utfört. Allt från att höra att skämt, önska en låt, fråga om väder och tid, öppettider, recept, ja just nu vill du kanske höra de senaste nyheterna! Du kan be Alexa beställa eller avboka en klipptid hos frisören så ringer hon upp och fixar det. Det låter som en riktigt människa ringer. De kan även läsa godnattsagor för barnen och kännas som ett sällskap. Eller kanske reda ut en fråga om vad som är rätt och fel i en diskussion. Eller om du är singel – varför inte be henne om en date?! För hon är verkligen verklig på rösten!

Fem exempel på smarta högtalare som finns ute på marknaden nu: Amazon Echo, Google Home, Linglong Dingdong, Raven H. och Sonos One.

”AUDIOBOOM” 

För närvarande dyker det upp ca 40 nya poddar i veckan på den svenska marknaden. Sverige ligger på 7:e plats i världen när det gäller podcast där naturligtivs USA är ”number one”. Radioreklam har länge levt ett osäkert liv jämte TV men tycks det bli ändring på det. Vid besök på Bonniers ”Nordic Media Insight” i veckan så visades inte en enda ”slide” om TV och ingen av svenska kanalerna var representerade på plats. Allt handlade om – CONTENT, STORIES, TECH/ROBOT, BLOCKCHAIN OCH AUDIO. Möjligtvis lite om CNN, Netflix och Youtube kopplade kring föregående ämnen.

Sommarpratare är årets vinnare!

I veckan släppte Sveriges Radio Årets ”Sommarpratare” och aldrig har väl denna programversion fått så mycket uppmärksamhet. Den traditionella radioreklamen upplever just nu en ”BOOM” på marknaden jämte ”poddarna”. Rent kommersiellt är traditionell radioreklam fortfarande det som går bäst men ”podd” växer snabbast. Anledningen sägs vara tillgängligheten. En podd kan läggas i princip var som helst. En podd är lätt att spela in och producera.

Kvalitet på innehåll och produktion samt uthållighet blir avgörande för att få spridning.

Det viktiga är innehållet, kvaliteten på ljudet och att få spridning. I dag anses ett släpp av en podd med ca 100 följare vara något som har lyckats. Kontinuiteten och tid kring ungefär ett år sägs visa om man har lyckats. Och misslyckas man är det bara att fortsätta och förbättra. Aldrig ge upp! This is the shit!

Kampen handlar nu om bästa innehållet. På seminariet i Stockholm presenterades även ett ungt företag som startades 2016 som trackar vad folk säger om dig. Företaget som heter Signal Signal är redan på väg till USA. Du kan just nu testa deras funktion gratis här!

Vad innebär det för dig och ditt företag? Om du inte uttalat finns på nätet – finns du då i framtiden?

Hösten 2017 investerade Annaochanna i en ljudisolerad ljudstudio och det visade sig var rätt!

Som företagsledare och inspiratör är det viktigt att leva sitt kall, leverera, stimulera och alltid vara påläst. Det kostar tid och pengar. Speciellt om man geografiskt befinner sig i en småstad. Men någonstans blir viljan och engagemanget större. Passionen mer till godo för uppdragsgivarna. Eftersom vi får jobba lite mer och lite hårdare.

Många av våra kunder förutsätter att vi har koll. Det betalar oss för det. Det är därför de oftast är lojala och återkommer. Vi sitter inte bara på kontoret och gör som många andra gör. Vi hittar på. Testar. Vi är kreativa utanför boxen med väl underbyggda argument och check kring framtiden. Kvalitet är inte längre ett ord. Det är upp till bevis. Långsiktigt kräver det att var och en av oss lägger många extra ”odebiterbara” timmar för att upprätthålla ett gott samarbete.