Beskrivning av projekt

Vi lyfter städning till finrummet

Städmarknaden växer mer än någonsin. Den började växa redan innan den sk RUT-avdraget infördes 2007. Under 2012 köpte ca en halv miljon personer RUT-tjänster från ca 17000 företag. RUT gäller enbart hushållsstädning. Den marknaden utgör bara ca 15% av den totala städmarknaden. Den riktigt stora städmarknaden (85%) finns hos företag och offentlig verksamhet. Den totala städmarknaden i Sverige är i storleksordningen 27 miljarder kronor. Den offentliga marknaden är värd ca 4,8 miljarder kronor.

Ökad konkurrens på en växande marknad.

Sedan 2007 har antalet nya företag inom alla branscher i Sverige ökat med 7% medan antalet nya företag inom lokalvård har ökat med mer än tre gånger så mycket – 24%. Marknaden har i sig ökat i takt med att hemstädning idag inte bara är för de ”rika”. Branschen fortsätter växa både vad gäller omsättning, antal anställda, företagens lönsamhet och lönsamheten per anställd helt oberoende av finanskriser och andra orosmoln. Likaså startas allt fler nya företag inom branschen av mer eller mindre kompetenta och seriösa människor.

Meritum har lång erfarenhet och strävan efter långsiktighet i branschen

Meritum i Sverige AB har funnits i över 20 år och har med den gedigna erfarenheten mycket mer att erbjuda än de flesta andra företag som nu etablerar sig på marknaden. Långsiktigt gott samarbete, lojalitet, låg personalomsättning och nära personligt engagemang är några framgångsfaktorerna som gör att företaget vuxit och fortsätter växa kraftigt.

Oseriösa företag är ett hot mot hela branschen

En annan viktig faktor är ordning och reda. Rätt och riktigt. Med andra ord en ren, ärlig och vit bransch. Meritum i Sverige AB jobbar kvalitativt för att upprätthålla förtroendet för städbranschen. Städbranschen är en bransch där det tyvärr förekommer fusk och felaktigheter, vilket är ett konkurrensproblem för alla seriösa företag. Detta är något som exempelvis inte lyfts i offentliga upphandlingar där priset blir avgörande. För att medarbetare i städbranschen ska kunna lyfta avtalsenliga löner och få avtalsenlig semester mm krävs att allmänheten uppmärksammas mer på värdet av att gynna företag som betalar skatt och arbetar för att höja statusen för alla de kvinnor som arbetar i branschen.

Meritum har mer potential än de flesta att ta en mycket åtråvärd position på marknaden; HÅLLBARHET och ”rent företag”.

  • Lång erfarenhet mer än 20 år i branschen
  • Välorganiserat företag med hög kreditvärdighet
  • Lojala kunder (långsiktigt samarbete)
  • Låg personalomsättning
  • Långsiktig medarbetarstategi både vad gäller utbildning, utveckling, jämställdhet etc
  • Kunskaper och erfarenhet att utveckla och erbjuda kundersvad gäller miljöfrågor och andra servicetjänster.

Internt upplever företaget att kännedom kring Meritums varumärke är låg och att de värden man står för inte har trängt igenom i bruset. Både potentiella kunder och medarbetare.

Uppdrag

Skapa ett långsiktigt kommunikationskoncept och en mediastrategi applicerbart i alla media. Ta fram en mediaplan för ett år framåt. Konceptet ska även fungera att på målgrupp hemstädning och nya medarbetare.

Syfte

Skapa uppmärksamhet och en bred kännedom kring Meritum och dess värden i Blekinge, Södra Småland och Skåne. Växa med nya kunder geografiskt och på befintligt marknad i mervärde och lojalitet. Våra befintliga kunder ska känna att de valt rätt och vilka stanna kvar.

Mål

X% ökad kännedom (upplevd eftersom vi inte har någon gammal måttstock.)
X% antal ökad besök på hemsidan.
X antal gillare på Facebook.
X antal följare på Linkedin.
X antal artiklar i dagspress under varje kvartal.
X% ökade förfrågningar från kunder och nya medarbetare under 2016.
Medverka till X% ökad omsättning under 2016.

www.meritum.nu