Beskrivning av projekt

Försäljningsrekord gjorde vår kampanj till en av de bästa i Gilles historia!

Så här i efterhand känns det helt galet roligt att få ha varit med om att skapa en super-succé. Inte minst när förre VD:n (numera styrelseledamot Lars Ekström) på Gille kom fram under en tillställning och berättade att han varit väldigt tveksam till upplägget men nu kände att hela insatsen var fantastiskt lyckad från början till slut. Han tog mig i hand och jag neg lite snopet med ett ”mesigt”;

– Tack! 

Värdet av hans ord är stort. Har oerhörd respekt för lång och gedigen erfarenhet. Jag har lärt mig så mycket av så många under väldigt lång tid. Här får du hela berättelsen om den lyckade kampanjen!!!

 

SE BABSAN FILMER HÄR!

 

Hurra Gille fyller 50 år.

Tord Einarsson i Örkelljunga grundade varumärket Gille med sitt Kafé Gillet redan på 60-talet. Ryktet om de goda kakorna spred sig och snart började det säljas Gillekakor över hela Sverige. Redan på 70-talet lanserades den karaktäristiska familjeförpackningen – den vita ”lådan” som vi alla lärt oss att älska eftersom den innehåller kakor som räcker till alla. Dagligvaruhandels-kedjorna har följt efter och konkurrens har hårdnat med intåget av EMV. Men det klassiska varumärket Gille finns kvar och har starkt fäste i människors hjärtan runt om i hela Sverige. Men hur ska vi komma på nya idéer som stödjer och ökar försäljningen i en så mogen kategori som småkakor och kondisbitar?

Under de senaste 7-8 åren har Gille blivit rosa. Något som skett successivt. Det har ökat synligheten i butikshyllorna.

FÖRR

I DAG

Kreativitet, pro-aktivitet, engagemang och roligt samarbete är vår grej!

Anna och Anna Reklam o Eventbyråns främsta egenskap är kreativitet. Vi vill gärna se oss som som ”Alice in Wonderland”. Vi går gärna fram med nya idéer långt innan kunden kanske ens hunnit fundera över en brief. Speciellt med kunder som vi jobbat med länge. Som känner oss och uppskattar det. Allt handlar om ett gott samarbete där vi jobbar tillsammans. Självklart blir inte alla idéer verklighet. Men nästan. 😉

Lång erfarenhet av hur det funkar i dagligvaruhandeln!

För ca 1 år sedan (aug 2016) kontaktade Anna och Anna Reklam o Eventbyrå ansvarig Camilla Tuvesson på Gille och presenterade ett upplägg som handlade om hur Gille skulle lyfta sitt 50-års-jubileum såväl som sin försäljning under våren 2017. Det handlade om fest och glamour. Om en rosaskimrande möjlighet som jag inte kunde hålla på, utan bara MÅSTE presentera. Jag bara kände att det här var ”stora grejen” för Gille. Eftersom jag har arbetat med varumärket Gille 8-9 år – känner jag väl till varumärket, produkterna, distributionen och hur det fungerar både med central samt regional införsäljning. Och vad den ”breda målgruppen” kak-konsumenter gillar.

Tillsammans gjorde vi en tillbakablick på tidigare kampanjidéer som gått bra i butik:

Kalas blir fest med Babsan!

Det var idén – som vi utvecklade från införsäljning till aktiviteter i olika media. Eftersom vi tidigare arbetat med Lars-Åka Wilhelmsson ”Babsan” – kunde vi sy ihop ett totalupplägg som planerades noga för ett år framåt. Lars-Åke är ganska upptagen så det gäller att boka in honom i tid.

Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson,  ja det är ofta så han blir presenterad, vare sig han har peruk eller inte! Lars-Åke Wilhelmsson har varit synlig i vimlet sedan 1992 med sin ständigt populära karaktär Babsan. Det hela började 1979 med dragshowgruppen Surprise Sisters från Gävle och jobbade sig ner till Stockholm på Hasselbacken, Berns mm. Sedan en lång världsturné i Osaka, Madrid och Geneve. Lars-Åke var med Lasse Flinkman i Göteborg på Trädgården 1992. 

Babsan kom till 1992 i ZTV och blev snabbt ett premiärlejon som bara skulle vara på alla fester och premiärer. Inbjudningarna rasade in på hallmattan, både till galafester och alla TV program som Babsan medverkat i. 

Babsan och After Dark 

Babsan var med på stor turné med After Dark 2009-2010. Succé turnén avslutades på Tyrol i Stockholm efter 105 föreställningar. Sedan har det varit fyra nya uppsättningar med After Dark. Den sista och största turnén startade på Malmö Operan, vidare till Rondo i Göteborg och runt i Sverige med ca 150 föreställningar. Den avslutades i januari 2014 på Cirkus i Stockholm.

Under hösten 2017 kommer en egen Sverigeturné ”Mitt liv i Rosa”.

Varför Babsan? 

En välkänd karaktär som är älskad av en bred svensk publik. Babsan kopplas starkt till sitt rosa hår och party/fest. Hon har bland annat sin egen champagne.

Så här såg de första skisserna ut!

Upplägget var superhemligt ända fram till februari – när distributörerna skulle överraskas!

Hela upplägget hölls hemligt ända in i det sista då den presenterades under en fest i Stockholm för distributörerna Polfärsk i februari 2017. Efter presentationen dök Babsan upp och höll show och dansade med säljarna på scenen under middagen. Även här var vi behjälpliga utan att vara på plats. Förutom införsäljningsmaterial tog vi fram roll-ups, ballonger och ordnade ljud och ljus – för att skapa äkta rosa skimmer över jubilumsåret. För att motivera säljet!

Så här såg de första skisserna ut!

BUTIKER TÄVLADE OM DEMO I BUTIK!

Storsäljade butiker och säljare som satsade extra var med och tävlade om DEMO i butik med Babsan. Vinnande butik blev Coop i Umeå som kommer att ha ett speciellt event med Babsan fredagen den den 1 september 2017.

Vi fotograferade, filmade och tog fram allt grundmaterial under en heldag i Sölvesborg!

Med tanke på att allt var hemligt bokade vi foto ute på Extra i Mjällby på Listerlandet. Trots det spred sig nyheten om att Babsan var och shoppade som en löpeld. Alla ville ha en selfie med Babsan i butiken! Detta skedde i november 2016.

Så här blev butiksmaterialet:

A4-rivskyltar med flexibel användning för både små och stora butiker vid expo.

Toppskylt – för pallexpo.

Babsan pappfigur ca 1,5 meter hög.

Så här fint hade Polfärskt skyltat ute i Sveriges dagligvarubutiker!

Det firades på ICA:s huvudkontor i Stockholm.

Alla Sveriges kakälskare tävlade om en fika hemma hos Babsan!

Kul var att Babsan själv ringde upp Malin och berättade om vinsten! På Gille Facebook kunde alla som ville tävla om en ”Fika hemma hos Babsan”. Malin Höglund från Eskilstuna vann. Malin skriver själv om mötet hemma hos Babsan på www.gille.com.

Lars-Åke la ut poster om Gille på sin Facebook och Instagram. Även jag kom med på ett hörn fast jag inte gillar att vara med på bild. Drickandes vin på ett av hans stammis-ställen!

Personalen på Gille firade även 50-års jubileum på Bakken i utanför Köpenhamn. Givetvis var Babsan där!

Här kan du läsa om det!

Aktiviteter på Sociala media Facebook och Instagram!

SE BABSAN FILMER HÄR!

Butiksnära centrumtavlor. (nedan bild skiss)

Hur tusan ska vi överträffa detta???

Jag vill tacka alla som varit delaktiga i detta. Såväl alla på Gille som alla leverantörer. Alla har verkligen gett allt. Det är helt fantastiskt så här i efterhand och se allt vi gjort. Säkert har jag glömt något. Jag vill tacka Lars-Åke som själv kommit med goda idéer och som gjorde vårt manus till storsäljare!

Jag vill speciellt tacka Camilla Tuvesson och alla på Continental Bakeries som tror på våra idéer. Tack Albin Håkansson för att vi med kort varsel fick låna din butik i Extra i Mjällby. Tack Daniel på Roqmedia och Ljud och ljus-killarna Johan och Johan. Tack Manne på Print 4 You, Litografen, Maxireklam i Karlshamn och många fler. Tack alla som jobbar på Polfärskt. Tack alla butiker som gjort detta möjligt. Tack Excits resebyrå och tack Vita Huset hotell.

Jag vill tacka så många att jag är rädd att jag glömmer någon.

Men framför allt vill jag tacka mina medarbetare Jenny Stenberg och Serny Pernebjer som kastat sig in i allt och tillsammans med mig löst den ena utmaningen efter den andra. Ni är fantastiska på alla sätt och vis!

Jag vet att upplägget skapade en rekordförsäljning men har inga siffror. Jag har under en längre tid varit orolig inför hösten och julen – för hur ska vi överträffa detta? Men de senaste veckorna så har det ordnat sig. Tror helt enkelt gjort det igen. Vad? Det får ni se någon gång före jul!

Vill du veta mer om hur vi jobbar? Tveka inte att ringa mig Anna Ingesdotter på 0766-44 33 21 – så träffas vi för en pratstund. Är du tveksam kan du läsa mer om oss på www.annaochanna.se

Lev väl – som min ”gamle” chef Jonas Althén (Althén & Co) brukade avsluta sina mail….

Anna Ingesdotter
VD/Strategic Creative Consultant/Copy
anna@annaochanna.se
076-644 33 21