Beskrivning av projekt

Nytt namn och varumärke.

Skillingefisk-Impex AB = skillingefisk.se, Nya rökeriet (fiskaffären och restaurangen i Simrishamn och Rökeriet i Skillinge. Beställ direkt eller via nätet. Köp färskt eller tillagat. Köp via mat.se eller ”Dagens Rätt” på vår meny i någon av våra restauranger. Simrishamns Fryshus är en annan del av verksamheten.

Kärt barn har många namn står det på en av webbplatserna. Men allt handlar om fisk som säljs eller på olika sätt i olika format, i olika media och till olika målgrupper.

Skillingefisk-Impex AB är moderbolaget som startades av en enormt driftig entreprenör som hade kontakter, såg möjligheter och har erfarenheten och kunskapen att föra vidare något som växer och gror åt olika riktningar. Skillingefisk-(”Impex” som betyder import och export) exporterar fisk till stora delar av världen och till många delar av handeln i Sverige.

Med tillväxten har olika varumärken växt fram inom företaget; Nya Rökeriet som även i folkmun kallas Fiskaffären, Skillinge Rökeri, Simrishamn Fryshus och utvecklingen vad gäller restauranger, produkter, försäljning på nätet och via andra distributörer och partners har blivit en utmaning vad gäller att kommunicera EN enda avsändare som med styrka kan bygga företagets värden in i framtiden. Dessutom finns huvudverksamheten i Simrishamn medan namnet Skillingefisk-Impex AB hänvisar till annan ort och dessutom mer i sin ”karaktär” och utformning kommunicerar ”industri” och export och import.

För att bygga förtroende och värde för god mat, högkvalitativa produkter med konsumentinriktning, dagens rätt eller mat på nätet krävs ett nytt namn, ett nytt varumärke, en ny plattform som kan samla allt som har med konsumtionstillfället att göra. Att samla delar som riktar sig till samma målgrupp under ett varumärke innebär också ekonomiska fördelar, fördelar med kommunikation både i styrka och snabbhet. Dvs det är lättare för mottagare att uppfatta en helhet om det innebär färre moment. En tydligare strategi.

Syfte

  • Att stärka koncernen Skillingefisk-Impex AB genom att samla olika varumärken i en enhetlig strategi som innebär färre varumärken och en större och enhetlig målgrupp. B2B och B2K. Lägga mer fokus på utveckling och mindre på att förklara vad resp varumärke innebär. Bygga resp varumärke och öka försäljningen geografiskt.

Mål

  • Ge omvärlden en tydlig och enhetlig bild av vad Skilligefisk-Impex AB varumärken/konsumenterbjudanden står för och erbjuder för värden.

Uppdrag;
Ta fram en varumärkesstrategi (nytt namn, ny logotyp, ny strategi kontra modervarumärket (förhållande till varandra och olika verksamheter).

En plan för hur det nya varumärket ska implementeras i verksamheten. Ex. hemsida, sociala media, restaurang och produkter. Varumärket ska konstrueras som ett koncept som är utvecklingsbart