Beskrivning av projekt

Strax före jul åkte Anna Ingesdotter på ett förutsättningslöst kundbesök till Göteborg. Hon träffade Tasso som äger företaget Arterios AB som grundades 1992. Företaget hade länge sökt efter en byrå som kunde lägga upp en designstrategi som kunde utveckla varumärket Arterios i handeln.

Fick svenskarna att äta Tsatziki
Grundaren Anastasios Vlachos som kallas ”Tasso” som egentligen från början jobbade som lärare skapade ett antal nya produkter med förkärlek till det grekiska köket. Tasso lanserade Tsatzikin på den svenska marknaden med eget recept som blev mycket populärt. Den är vida känd för sina fräscha ingredienser och goda smak. Men även för sin speciella runda flata förpackning som är perfekt att direkt ställa på bordet och servera ur som en skål.

Åren gick och en liten fabrik växte fram i Göteborg
Fokus låg på hög kvalitet och de bästa råvarorna för att behålla den goda smaken.  Arteriosus är bland annat underleverantör till Ridderheims och många andra varumärken. Företaget har funnits i svensk handel i snart 30 år. Produkterna finns även på den norska marknaden. Med tiden fick företaget mer och mer fokus som underleverantör till andra varumärken och Arterios eget varumärken försvann nästan helt. När Annaochanna fick uppdraget lade vi därför ner mycket tid för att kolla upp marknaden. Vilka aktörer som finns och hur utvecklingen sett ut framåt. Vi upptäckte mycket snart att igenkänningen från den nästan 30 år gamla förpackningen av Tsatziki hade väldigt hög kännedom. Men även väldigt goda smakpreferenser hos olika målgrupper.

Som designer vill man gärna ”hitta på” nytt hela tiden. Men det kan ibland vara smart att ta vara på de investerade pengar och den kännedom som redan finns om den är positiv.

Mycket tid lades ner på strategi, idétänk och bakgrunds research
Därför bestämde vi oss för att föreslå en ”redesign” med stark igenkänning från det gamla men med förnyelse i smak och kvalitet. Eftersom produkterna är unika genom att vara tillverkade i Sverige och innehålla färska råvaror samt att ligga i en rund liten förpackning var det särskiljande egenskaper som vi ville behålla. Vi tog fram nya produkter med nya smaker och skilde smakerna åt genom ett färgband som förenklar för konsumenten. De runda förpackningarna får ett stående fäste i blåa ytter-förpackningar som ställs direkt in i hyllan. Genom noga test i butik har vi säkerställt synlighet och att våra nya förpackningar starkt särskiljer sig från konkurrenterna. Vi har gått igenom pris och även upptäckt att just inom kategorin såser är butikernas ”planogram” under utveckling. Dvs du hittar såser och tillbehör av den här karaktären på minst tre olika platser i butiken. De flesta konkurrenterna är mindre färgglada och har alla höga små burkar som oftast går i svart.

Exakt när de kommer ut i handeln vet vi inte. Vidare kommer ett antal utvalda butiker i Sverige få provsälja dem före sommaren.

– Anna, jag är mycket nöjd med ert arbete. Har fått många förslag från flera byråer men inget kan jämföras med ert sätt att tänka på helheten. Både vad gäller marknadsmässig strategi och förmåga att hitta design med både idé och utseende, säger Tasso. 

– Det enda felet med er är att ni inte har ert kontor i Göteborg avslutar han

Strategi och idé – Anna Ingesdotter. Jenny Stenberg är fotograf och förpackningsdesigner samt originalare i projektet. Tillsammans med Arteios ha vi jobbat fram det slutliga resultatet som vi nu hoppas bli väl mottaget av alla er matnjutare där ute i Sverige och Norge. Tack för att vi fick göra detta fantastiskt roliga uppdrag!

Läs mer om Arterios AB på www.arterios.se