Beskrivning av projekt

Annaochanna strategi- och idébyrå växer. På lite mer än tre år har företaget gått från en till fem anställda. Omsättningen närmar sig fem miljoner kronor och lönsamheten har ökat det senaste året och kommer fortsätta att stiga. 

– Jag kommer från den traditionella reklambyråbranschen med 30 års erfarenhet. Det har varit svårt att hitta rätt i förändringens vindar, berättar Anna Ingesdotter som drivit Annaochanna i Sölvesborg sedan 2006.

– Nu är vi starka i vår grund efter tolv år i branschen.

Anna har historiskt arbetat nationellt på olika byråer med varumärken som Semper, Coca-Cola, Swedbank, Risifrutti, Ekströms och många flera. Förutom att Anna i grunden är copy, arbetar hon i dag som varumärkesstrateg och CD i nära samarbete med sina medarbetare.

Serny Pernebjer, Jenny Stenberg, Tove Ronnebäck och Elisabeth Ahlgren är i dag en viktig del av Annaochannas utveckling. 

– Deras genuina engagemang är som om de ägde företaget själva.

Annaochanna satsar sina medel på utveckling, utbildning, arbetsverktyg och nätverkande. Deras kärna handlar om galet ”nytänkande” i kombination med hög kvalitet och on-time-servicenivå. Utgångspunkten är det bästa för kunden och långsiktigt samarbete oavsett behov. Därav gör de allt från fokusgruppintervjuer till förpackningsdesign och podcasts. Varumärket ska främja affärsidé och vision och resultat ska levereras. 

Senaste året har Annaochanna blivit ARU-certifierande och Tove har tillförskaffat sig en copyutbildning på Berghs som kompletterar hennes journalistutbildning från Linneuniversitetet i Kalmar.

Annaochanna har i dag ett nära samarbete med Malin Hofflander när det gäller värdegrundsarbete som mer och mer tangerar arbete med varumärke. Anna anser att HR och marknad måste arbeta mer tajt i framtiden för att ett varumärke ska kunna bli starkt på riktigt.

Sedan många år är Daniel Blom en del av Annaochanna vad gäller produktion på webben och nu knyter de till sig ännu en expert på digital rådgivning. Johan Olsson som bland annat arbetat som vd på en mediebyrå i Malmö, strategisk inköpare på en internationell mediebyrå i Stockholm och försäljningschef för olika nischade sajter – kommer att komplettera organisationen på Annaochanna med sina kunskaper och erfarenheter framåt. Johan har även spetskompetens vad gäller webbhandel. 

Vi pratar nu om begrepp som webb, e-handel, webbapplikationer, sökoptimering och tekniska trafikskadade aktiviteter på nätet. Det handlar enkelt förklarat om att på ett smart sätt göra kommunaktion tillgänglig för rätt målgrupp. 

– Jag uppfattar Annaochanna som en mycket intelligent strategisk byrå och ser fram emot att komplettera dem med min kompetens, säger digitalrådgivaren Johan Olsson. 

Världen inom kommunikation är i dag inne i ett skifte där många människor ännu inte förstår att den bästa marknadsföringen handlar om att kombinera rätt varumärkesstrategi och kommunikation med rätt digital strategi. Om man hittar rätt i båda riktningarna kommer man att lyckas med sin marknadsstrategi. 

Under 2019 planerar Anna Ingesdotter att gå ut med en rekryteringsannons för att anställa ytterligare kreativa krafter. 

– Vi håller just nu på med budgetarbete, uppdatering av affärsplan och rekrytering av nya kunder samtidigt som vi är noga med att ta hand om de befintliga. Jag har en stark tro på framtiden trots alla rapporter om lågkonjunktur och trender som pratar om att många företag satsar mer på in-house. Kreativitet, erfarenhet och tidsbesparing kommer alltid att vara en efterfrågad handelsvara, gissar Anna avslutningsvis.