Beskrivning av projekt

Gille + Bris = Goda barndomsminnen

Kund: Continental Bakeries North Europe AB
Varumärke: Gille
Uppdrag: Goodwillkampanj i samarbete med Bris

Bakgrund
Under flera år har varumärket Gille bidragit med aktiviteter för välgörande ändamål tillsammans med sina konsumenter. De senaste åren har Gille samarbetat med barnrättsorganisationen Bris. Förra årets insamling gav hela 600 000 kr som bland annat gick till att finansiera en kurator. I årets kampanj går 1 kr för varje såld 6-pack av kondisbitar till Bris. Vi på Annaochanna hoppas att alla springer till närmsta butik och köper Gille Punchrullar, Kolabollar, Sportbollar och de klassiska Gillebollarna direkt!

Det kreativa gänget på Annaochanna har tagit fram ett kommunikationskoncept som är enkelt och funktionellt från butik och ut i digitala medier. Från idé till genomförande under kampanjperioden vecka 36-42.

 Idé och kommunikation
”Barndomsvän” är Bris nya månadsgivarkoncept och förhoppningen är att fler vuxna ska vilja bidra till en tryggare barndom. När vi arbetade fram kampanjen till Gille valde vi därför att ha detta koncept som bakgrund. Frågan är ju då hur man kopplar kakor till barndomsvän? Fika är något de flesta av oss tycker om. Det är gemenskap, vänskap och mys. Det är tillsammans. Att vara tillsammans med sin familj och vänner är något som ofta förknippas med ”god barndom” och därigenom hittade vi den kreativa kopplingen – Gille + Bris = Goda barndomsminnen.

Det övergripande kampanjbudskapet blev följande:

För goda barndomsminnen
– Var med i kampen för barns rättigheter

 

Medier
Detta budskap ska genomsyra all kommunikation under kampanjveckorna – i såväl butik som på digitala medier. Utifrån detta syr vi ihop en kampanj som i år innehåller butiksskylt, etikett till de olika kakförpackningarna och en digital medieplan med allt från artiklar till inspirationsbilder och insamlingstips.

Främsta mediet är butik och anledningen till det är att köpbeslutet främst görs där. Det gäller att skapa känslor och köpimpulser vid just det tillfället konsumenten går förbi. Produkter från Gille distribueras över hela Sverige i cirka 2 500 livsmedelsbutiker och är marknadsledande inom småkakor i Sverige. Distributören, som i Gilles fall är Polfärskt, tillsammans butiksansvarig är viktiga delar för Gilles synlighet i form av rätt plats och utrymme. Den digitala biten handlar mer om att bygga Gilles varumärke och uppmärksamma det som händer i butik.

Är du också behov av nya kreativa idéer med koppling till ditt varumärke och din strategi?
Tveka inte att ringa vår växel 0456-440 300 så svarar vi!