Beskrivning av projekt

Framtidens byrå – Annaochanna?

På väg till Stockholm och Münchenbryggeriet. I dag fick jag mina egna skor på mig. Till skillnad från förra veckan då jag vid två förvirrade tillfällen råkade ta någon annans skor på fötterna och gå hem. Ja, den ena gången hade jag faktiskt druckit lite rött men vid det andra tillfället var jag spik nykter.

– Anna, har du verkligen gått hem med dina egna skor? En snabb titt på skohyllan gjorde sanningen verklig, fast jag inte riktigt ville förlika mig med den. Det var andra gången samma vecka, jag fick möta upp en för mig okänd person. Detta för att återlämna de skor jag fått med mig hem och få mina egna tillbaka. Pinsamt!

Vem har jag dömt?
I några dagar funderade jag över om det var så att någon vill tala om ”något” för mig som jag inte förstått. Om man tar någon annans skor (två gånger på samma vecka) så är det kanske något slags tecken och en fingervisning om något jag måste uppmärksamma eller? Har fått för mig att om samma sak händer flera gånger – är det det ett tecken på att jag ska lära mig något. Kanske att jag inte ska döma folk utan att jag istället ska sätta mig in i deras situation? Gå i deras skor typ!

Helén lugnade mig i blåsten
Flygresan upp till tidningen Resumés seminarium ”Framtidens byrå” blev vimmelkantig av det blåsiga vädret. Men som tur var hamnade jag bredvid Helén som skulle delta i ett styrelsemöte i ett företag som funnits i två år. Ett företag som växt från noll till åtta anställda. En av ägarna var Heléns egen son. Hennes spännande berättelse fick mig att glömma bort att planet for upp och ner i luften. Vi hade en mycket trevlig stund tillsammans och skildes åt i hopp om att snart träffas igen.

Sveriges största byråer på plats
Väl framme – sådär 1,5 timme för tidigt installerade jag mig med kökspersonalen och jobbade i väntan på att registreringen skulle starta. Ja, inte i köket då, utan med skrivjobb på datorn. Ca 150 personer från ca 100-talet svenska byråer gästade tillställningen. Fast Annaochanna var nog den minsta och mest okända byrån av alla. I alla fall kändes det så när jag såg deltagarlistan.

Framtidssenario – 2025
Första talaren var Nick Chiarelli – konsultchef på Foresight Factory. Han talade om framtidssenarion år 2025. I olika workshops hade företaget identifierat olika ”spår” som beskrev hur framtidens ”tänkande kring marknadsföring” skulle utvecklas i linje med människors framtida beteende och miljö. Nick pratade om nya begrepp som ”Conversational Commerce” och ”Pursuit of Real” och mycket mer.

Varumärket Coop – tillbaka till framtiden
Marknadsdirektören från Coop – Björn Larsson berättade om utvecklingen på Coop som en gång i tiden drevs av konsumenterna men sedan blev en intern företagsangelägenhet. Coop tappade sin själ. Nu ville man tillbaka till  att vara en provokativ konsumentföreträdare. Med uppmärksammade kampanjer som ”Kära köttbit” och även en ny kampanj som förhandsvisares tog man ställning för bra saker. Med budskapet ”Fyra personer för 80 kr” introduceras TV-kända Lotta Lundgren som kreatör/copy och skådespelare. Det där med att ha en bred repertoar i sin personlighet är viktig i reklambranschen. Att ha ett brett spektrum av kompetenser är bra, säger Björn som skulle anställa Lotta direkt om han hade startat en byrå idag.

Björn hyllade Lotta och menade att framtidens byråer är team av mycket duktiga människor. Inte stora komplexa byråer med många människor med specialistkompetenser. Han ansåg att bra byråer bara behöver vara 5-6 personer som samarbetar med andra byråer med andra kompetenser.

Sverige på 10:e plats i världen – men endast Göteborg och Stockholm på kartan.
Före 3-fikat steg Emma Wilkie upp på scenen och presenterade THE GUN REPORT – hon berättade om byråvärlden där USA och Storbritannien låg på topp men Sverige avancerade från en 12:e till en 10:e plats  2016. Emma tog oss med på en resa av statistik samt topplistor kring vilka byråer som vunnit flest och mest priser. De bästa byråerna i Sverige var Forsman & Bodenfors (Göteborg), Ingo (Stockholm), Garbergs (Stockholm) Akerstam Holst (Stockholm), Prime (Stockholm) och TBWA (Stockholm). Inte en enda från Malmö eller övriga landet. ;(.

Hur ser din byrå ut 2020?
I en tid där kortsiktighet råder till vardags öppnade Pia Grahn – VD för företaget Regi dörren till framtiden. Hon presenterade intervjuer med 100-tals reklamköpare i Sverige men även byråledare om deras tro på framtiden. Bland annat sa rapporten att 45% av reklamköparna uppger att ”ENGAGEMANG” är den enskilt viktigaste faktorn vid val av byrå.

Priolistan av kriterier vid val av byrå är;
1. Engagemang
2. Proaktivitet
3. Digitalisering
4. Projektledning
5. Kreativitet och Strate
6. Bredd och djup
7. Förståelse för kundens helhet
8. Relation och kemi
9. Byråledarskap
10. Ständig nyfikenhet

Det fanns undersökningar som tydligt visade sambandet mellan att nöjda medarbetare gav nöjda kunder (och tvärtom) som i sin tur genererade mycket gott resultat.

Ca 18% av Sveriges reklamköpare kan tänka sig att byta byrå vilket var mindre än förra året. Trenden är alltså ökad lojalitet.

Paneldiskussion mellan Gunilla Bergh från Engage Marketing, Emelie Fries från Kronans Apotek och Niclas Nordström från Svenska Spel.
I en trevlig debatt diskuterades byråvärldens problem som handlade om allt från ökande krav i både djup och bredd – till en bransch som inte har ökat i värde på 20 år. Debiteringsgraden har stått stilla i jämförelse med andra konsultbranscher. Det talades både gott och ont om begreppet ”Hybridbyrå” som betecknades som en korsning av olika kompetenser/disipliner/service. Men någon tyckte det var ett obehagligt ord. Men en del hävdade att det var framtidens byrålösning.

Det spekulerades om två olika typer av byråer som kommer växa fram. Den ena som jobbade som en del av reklamköparnas företag i en mycket tajt och nära relation. Den andra typen som pitchade året runt och fick lite jobb här och var.

Jenny Engström från Svenska Turistföreningen – The Swedish Number.
En förtjusande kvinna full av energi intog scenen med samma intensitet som morgonens vindar tagit tag i flygplanet upp till Stockholm. Hon var en piggelinus som höjde stämningen med skratt och ett flöde av presentationer kantade av framgångar över hela välden.

Kampanjen; Berättelsen om ”The Swedish number” var nog den mest fantastiska idé jag någonsin sett – genomfört med bravur.

Hennes största problem var nu att kunna överträffa denna kampanjidé som gett dem över 40 priser över hela världen. En kampanj som gett dem ett reklamvärde som översteg 1 billon kronor eller mer…

Ser fram emot att sitta på Apelsintorget i Marbella i slutet av april.
Med denna fullmatade dag begav jag mig åter hemåt. I mina egna skor. Många intryck och tankar for genom huvudet i taxin på väg ut till Arlanda. Är vi på rätt väg? Vi har lite till att justera och diskutera. Inte minst på vår 2-dagars konferens i San Pedro i slutet av april. Planen är klar. Vi ska sitta i gemenskap på Apelsintorget i Marbella och diskutera vår egen företagskultur med policys och andra dagen vid strandpromenaden mot Puerto Banos och prata om framtid och utveckling.

Jag tror att det där med andras skor betyder något helt annat. Att det hemliga meddelandet till mig betyder – typ att vi ska gå vår egen väg precis som vi gör idag. Vi tänker nytt. Vi tänker tillsammans. Vi tänker framåt. Vi har personlighet och just nu skapar vi en egen företagskultur.
Vi är Annaochanna.