Beskrivning av projekt

Kund: Falkeskog Delikatesser
Uppdrag: Förpackningskoncept

Bakgrund
I Sverige finns det gott om fiskespecialister med gedigna sortiment av produkter. Varierande smaker och förpackningslösningar. Med traditioner i generationer berättar företagen om sina varumärken. Förädling sedan urminnes tider i en historia som ofta döljs av hemliga recept skapade av farfars far som var fiskare i någon välkänd genuin fiskehamn. Men kan vi leva på gamla meriter i framtiden?

Foto/illustration: Serny Pernebjer

Annaochanna fick uppdraget att utveckla varumärket Falkeskog och under våren 2018 presenterade styrelsen den nya strategin och varumärkesplattformen gällande Falkeskogs produkter. Ett arbete som utvecklades till en helt ny förpackningsdesign, och mycket mer.

Anna Ingesdotter, strateg/CD: Den handlar om kärlek, omtanke och ärlighet. Historiskt levererar Falkeskog samma kommunikativa värden som alla andra varumärken inom kategorin. Den säljande faktorn har blivit pris och tradition. När vi tittar framåt så ser vi ett stort behov av utveckling. Både vad gäller att utveckla kategorin, sortiment och varumärket Falkeskog för att möta den nya generationen.

Karl Vilhelm Beckman, vd på Falkeskog Delikatesser: Sill är i dag en uppskattad ”matglädje” och tradition vid jul, påsk och midsommar. Mer än så det inte.

Anna Ingesdotter: Vi startade med en grundläggande research och främst i kategorin sill. Syftet med den nya designen är inte bara att hitta en ny visuell identitet, utan även att kommunicera starka relevanta värden i tiden som särskiljer Falkeskog från konkurrenterna. Hållbar kommunikation som inte bara styrs av färg- och formtrender.

Trots att sill är nyttigt äter den genomsnittlige svensken bara sill vid högtider. I förarbetet upptäckte Annaochanna ganska tidigt att sill är en utmärkt matfisk, med vetenskapligt bevisade hälsoeffekter. Varför äter då svenskarna så lite sill, bortsett från den inlagda sillen som hör till högtiderna? Istället går cirka hälften av den uppfiskade sillen till andra ändamål än livsmedel, till exempel djurfoder.

Anna Ingesdotter: Vi tror att det handlar om att ingen tagit in något ”nytt tänk” i kategorin – traditioner är starka och svåra att jobba mot. Men vi har inga belägg för att det är så. Dock har jag märkt att glass som en gång i tiden enbart var en sommarprodukt nu även säljs över vinterhalvåret.

Vad händer om vi inte utvecklar kategorin? Kommer vi ”bara” att äta sill till jul, påsk och midsommar i framtiden? Är sill bara en tradition eller finns det andra värden och konsumtionstillfällen som kategorin glömt att kommunicera? Byrån frågade sig också hur det här med kärlek, omtanke och ärlighet skulle kommuniceras. Är inte det i dagsläget ord som de flesta varumärken eller företag har med i sin värdegrund och positionering? Blir inte detta bara floskler?

Fundering kring skriverier om matfusk ledde arbetet in på Falkeskogs förädling och en total genomgång av sortiment, leverantörer, innehåll, recept och arbetsrutiner. Det slutade helt enkelt med ett värdebaserat uttryck som kommer att följa alla produkter ut i handeln: “Vi står för innehållet”.

Resultat
Kan ett öppet ”värdebaserat” engagemang från hela personalen förändra något? Strax före semestrarna kom idén till den nya förpackningsdesignen. Alla förpackningar är ärliga och transparenta och visar innehållet. Hela eller delar av personalen finns avbildade på alla förpackningar som illustrationer skapade utifrån foton tagna av Annaochanna på plats på anläggningarna i Hällevik och Nogersund utanför Sölvesborg.

Anna Ingesdotter: Vi tror inte att en förpackningsdesign kan förändra konsumtionen av sill. Däremot är vi övertygade om att det här konceptet är första steget mot en hållbar utveckling för varumärket Falkeskog. Alla människor som finns på alla förpackningar är verkliga personer som med själ och hjärta arbetar på Falkeskog.

Karl Vilhelm Beckman: Ett kontinuerligt utvecklingsarbete pågår för det finns alltid saker man kan önska vad gäller produkterna. Men vi kommer aldrig dölja hur vi jobbar och vad som finns i våra produkter.

Livsmedelsarbetarna Patrik och Maria pryder Falkeskogs nya förpackningar. Fotografen och illustratören från Annaochanna som ligger bakom designen heter Serny Pernebjer. I ett nära samarbete med Falkeskog har tydliga streckoriginal tagits fram. De ska tålas att förstoras och förminskas beroende på förpackningsstorlekar i framtiden. Alla medarbetare på Falkeskog har godkänt sina bilder. Just nu pågår produktion och framtagning av ny webb & presentation för DVH.

 

Foto/illustration: Serny Pernebjer 

Anna Ingesdotter: I dag kan vi visa en bild av det nya sortimentet med 250 grams inlagd sill. Det finns redan idéer och planer för nya framtidsprodukter som på riktigt kan öppna upp sill för en bredare publik. Det här är bara början.

Karl Vilhelm Beckman: Vi är otroligt tacksamma för samarbetet med Annaochanna. De arbetar inte som en traditionell byrå utan är mer ”hands-on” och före sin tid när det gäller idéer, design och kommunikation. Samarbetet är som ett grupparbete med lösningsfokus och utan prestige.

Foto/illustration: Serny Pernebjer

Anna Ingesdotter: Att designa om förpackningar är kostsamt och ett stort riskprojekt. Med ökad konkurrens så handlar det inte längre om att bara jobba med visuell identitet utan att även ha en hållbar idé som har sitt hjärta i varumärke och värdegrund. Jag tror att de företag som i framtiden kan bygga sin verksamhet inifrån och ut på marknaden med ärlighet och transparens kommer att vinna.

Produkterna börjar rulla ut i butik i februari 2019 och hela sortimentet beräknas vara ut i handeln före påsk 2019.

Foto: Serny Pernebjer

Arbetsgrupp på Annaochanna
Strateg/CD:
Anna Ingesdotter Ingesdotter
AD/Fotograf/Illutratör:
Serny Pernebjer
Copywriter:
Tove Ronnebäck
Grafisk formgivare:
Jenny Stenberg

Vill du veta vad vi kan göra för ditt företag när det kommer till förpackningsdesign? Kontakta gärna Anna Ingesdotter Ingesdotter på 0766-443321 så berättar hon mer.