Beskrivning av projekt

En proaktiv idé som blev succé!

Så kom hon ut från pensionat ”Vita Huset” . Eller ska jag säga han? Lars-Åke var välsminkad och super-duper långa ögonfransar svansade upp och ner när han blinkande med sina vackra ögon. Med ett glatt ”hejsan” på tydlig ”gävleianska” placerade han de stora väskorna i baksätet. Vi skulle först besöka en livsmedelsbutik på Listerlandet för att ta bilder i butik. Det handlade om införsäljning till Sveriges butiker.

– Den där Donald Trump är ju inte riktigt klok Anna, sa Babsan och satt sig i den lilla svarta Skodan med två stora vita ”a” på sidorna.

Vi tog oss ut till Extra i Mjällby och där bytte Lars-Åke skepande och blev nu en glittrande Babsan med kläder och allt.

Annaochanna presenterade idén Babsan augusti 2016.
Idén kom under ett annat event där Babsan uppträdde som artist på en företagsgala. Idén presenterades i ett totalupplägg för 2017. Ett samarbete med Babsan för Gille gällande 50-årsfirandet under 2017.

Foto och film på en dag.
När ledningen sagt ja ombesörjde Annaochanna avtal och upplägg med allt från införsäljning mot handel till aktiviteter i butik. Men även förslag på aktiviteter på digitala/sociala media mm. Alla var överens om allt. Det kändes klockrent med hela idén – Dagens fika med Babsan. Det enda oron var tiden. Vi hade enbart en dag med Babsan för hinna producera stillbilder och filmer till alla produktioner.

Bageriet planerade för att göra kakorna rosa.
Det är inte så enkelt som man tror att göra byta färg på kakor. Det tar tid och handlar om pengar och produktion. Från att vi presenterat idén med Babsan jobbade Gille på sin kant för att lyckas få fram en ”limited edition” av rosa kakor till kampanjstart. Och vi kan nu säga att de lyckades!

För att lyckas – tajt samarbete med Gille och noga förberedelser med leverantörer.
All typ av förslag på kommunikation från sälj, butik och annan media skissades upp. Idéer och filmer godkändes både av Gille och Babsan. En ram specialtillverkades på Sölvesborgs Glasmästeri och specialgjorda rosa punschrullar tillverkades för tillfället, övrig rekvisita köpes in och hela studion målades rosa. Serny och Jenny test-filmade och förberedde allt in i minsta detalj.

11 filmer och ca 300 bilder, men till slut fastnade ändå Babsan i snöstormen
Kakor och annat levererades. Camilla från Gille var på plats för att undvika misstag. Så anlände Lars-Åke Wilhelmsson den 9 november till vår foto- och filmstudio i Sölvesborg. Allt funkade så när på som Babsans flyg hem som blev inställt varpå han pratade sig på en annan flight. Men det hjälpte föga, för väl hemma fastnade han med en taxi i snökaoset i Stockholm.

 – Men Anna, jag har aldrig varit med om att göra så många produktioner på så lite tid och på så välplanerat sätt, berättade Lars-Åke när han pustade ut och skulle klä om sig från Babsan till sig själv igen. Och jag har varit med om mycket ska du veta.

Under dagen tog Serny och Jenny ca 100 bilder på Extra i Mjällby och ca 200 bilder i vår fotostudio i Sölvesborg. Därefter spelade vi in 11 filmer. Vi hann med att äta frukost och lunch men sedan lämnade vi allt för att städa upp dagen efter. Allt skedde under stort hemlighetsmakeri även om vi under tiden ute i butiken mötte både den en och andra snopna personen som fick handla av Babsan i kassa 1. Daniel skötte ljudet och är också den som är behjälplig med digitala media till vardags

Den tysta lunchen med alla ventilationsmontörer och en man klädd i rosa kvinnokläder
Annaochanna är en del av Ventexkoncernen och bor i samma hus som 20-talet ventilationsmontörer som är med och bygger bostäder i hela Sverige. Vi på Annaochanna delar lunchrum med med Ventex varje dag. Så också denna. Dock var det inte många ”gubbar” som vågade säga så mycket. Där satt Pelle, Fredrik, Uffe, Suhil och många fler. Vi åt sallad från Ritz och mitt ibland oss satt att en man klädd i rosa peruk och festliga kvinnokläder. Det var ”Babsan” – hon pratade som allt var som en vanlig dag i Sölvesborg.

Att hålla allt hemligt – för att överraska distributören på en fest i Stockholm.
Under december och januari månad satte vi hop filmer och producerade allt material både digitalt och tryck. Under största möjliga tystnad.

Inget fick komma ut för nu planerades för en stor fest i Stockholm för Polfärskt – distributören av Gille kakor. Gemensamt satte vi ihop ett framträdande med Babsan som sjöng Ja, må vi leva och uppträdde på scenen med säljkåren involverade på det ena eller andra sättet. Tillställningen sköttes med ljud och ljus av Johan och Johan från Sölvesborg. Serny beställde alla ballonger och Jenny fixade alla presentationer. Gille skötte allt annat själva på plats. Det blev en mycket lyckad fest.

Vecka 14 beräknas de rosa kakorna vara ut i butik.

Engagemanget från säljkåren har varit över förväntan. En del av hemligheten skulle kunna vara en viss premie till bästa butiken som vinner en demo med Babsan under hösten. En annan att det flesta uttryckte höga betyg om idé och upplägg. 

Digitala/sociala media driver upp intresset och skapar trafik till butik
Nu fortsätter vi jobba aktiv med digitala/sociala media. Första filmen släpptes vecka 10 och ungefär 15 veckor framåt kommer vi på olika sätt aktivera Gilles följare med aktiviteter och annat. Bland annat en tävling där en konsument kan vinna en fika med Babsan! Tack Lars-Åke Wilhelmsson för att du är så kreativ och fantastisk!

Ett stort tack till Albin på Extra i Mjällby som släppte in oss fritt i butiken. Ett ännu större tack till Continental Bakeries North Europe som tror på oss och våra idéer! Det kommer ni inte att ångra!

Följ kampanjen på www.gille.com