Beskrivning av projekt

Kanske inte ordagrant. Vi kan ju inte hjälpa till att göra mål precis. Däremot kan vi bidra med viktig sponsring som är en av anledningarna till att Mjällby AIF kan fortsätta vara Blekinges mest framgångsrika fotbollslag. 

MAIF. Fotbollsklubben från den lilla byn på Listerlandet som satt Sölvesborg på kartan. Inte minst efter sina framgångar i Allsvenskan. För oss på Annaochanna är det otroligt viktigt att gynna det lokala föreningslivet, och för två år sedan inledde vi därför ett samarbete med klubben.

Under torsdagsmorgonen tar vi en kopp kaffe med Mjällby AIFs marknadschef Daniel Hjalmarsson för att prata om vårt samarbete, vikten av sponsring och jakten på en plats i Superettan såklart.

– Vi startade ett samarbete med Annaochanna under 2016. Det året hade vi det som tuffast: Vi hade precis degraderat oss från Superettan och behövde hitta en strategibyrå som hjälpte oss att stärka varumärket på ett professionellt sätt. Då visade ni att ni trodde på MAIF, trots tuffare tider, berättar Daniel Hjalmarsson.

Daniel kom in som marknadschef i klubben under sommaren 2015, efter två års studier inom sportmarknadsföring. Mjällby spelade då i Superettan, men kom att ramla ur senare under hösten. I skrivande stund är laget inne på sin tredje säsong i Division 1, men framtiden ser nu onekligen ljus ut. Resan dit har dock varit allt annat än enkel, och i sådana tider spelar bland annat sponsring en avgörande roll.

Vad betyder sponsring för er?
– Otroligt mycket. Framför allt under de senaste åren i Division 1 när det inte funnits så mycket intäkter på andra håll. Ett lag som Mjällby kommer alltid att vara beroende av sina samarbetspartners. Det är bland det viktigaste vi har.

– Vi är en liten förening, och ser man till historien vi har och vilka serier vi spelat i är det en fantastisk bedrift. Senast 2014 mötte vi lag som Malmö FF, AIK och Djurgården på Strandvallen. Det måste man komma ihåg.

Vad innebär Annaochannas sponsring för dig och MAIF?
– Annaochanna är en viktig samarbetspartner för oss. Vi får hjälp med allt från färdiga matchblad till printannonser som jag även kan använda i vår externa kommunikation. För mig känns det bra att jag kan komma med förslag på innehåll, men att en byrå producerar det. Arbetet blir mycket mer professionellt, samtidigt som det är väldigt tidssparande för oss som förening.

I dag leder Mjällby serien med elva poäng, och på söndag är det dags för ännu en rysare när Lunds BK gästar Strandvallen.

Vad tror du om matchen?
– Vi är inne i en fantastisk svit för tillfället med sju segrar i rad inför söndagsmatchen. Det blir en tuff match, men jag tror vi kommer att gå segrande ur fighten.

Och Superettan?
– Vi har gjort en fantastisk säsong hittills och just nu leder vi serien med elva poäng. Men det är sju spelomgångar kvar och ingenting är klart. Det ser självklart väldigt bra ut och vi planerar och förbereder oss för Superettan. Från mitt perspektiv på marknadssidan ser jag fram emot att få utveckla samarbetet och växa tillsammans med våra samarbetspartners och sponsorer. Det blir en spännande resa.

Med nya matchblad, annonser och ett fortsatt gott samarbete med Daniel och Mjällby AIF önskar vi på Annaochanna stort lycka till inför matchen på söndag och jakten på en plats i Superettan.

Och en sak till. Jag ser verkligen fram emot kommande säsongs hemmamatcher på Strandvallen, för vi går ju självklart inte heller tomhänta från samarbetet.

/Tove Ronnebäck