Beskrivning av projekt

Anna och Anna Reklam- och Eventbyrå har minst sagt haft en snårig och lång väg framåt. Men under 2016 bröts trenden och byrån har ökat sin omsättning med ca 50%. Nu tittar vi framåt och utvecklas med nya medarbetare, kunder, idéer och samarbetspartners. Under 2016 slutade bokslutet på en omsättning på ca 4 miljoner och en mindre vinst. Detta efter flera års kämpande i motvind. 

– Reklambyråbranschen är i stor förändring och de senaste åren har det blivit märkbart på flera sätt. Kreativitet och nya idéer är dock fortfarande det som driver utvecklingen men andra viktiga parametrar är proaktivitet, engagemang och självklart digitaliseringen säger VD och ägaren Anna Ingesdotter som drivit företaget Anna och Anna Reklam- och Eventbyrå sedan 2006.
 

– Det viktigaste av allt är att man hittar en företagskultur där alla strävar åt samma håll och känner samma engagemang för utveckling, menar Anna. Vi är på väg nu…

Jenny är fast på annaochanna.
Sedan september 2016 har Jenny Stenberg förgyllt tillvaron på Vävaregatan 18 i Sölvesborg. Hon klarade eldprovet och är numera fast anställd på Annaochanna. Jenny kommer närmast från Viron Media AB där hon arbetade på marknadsavdelningen som grafisk formgivare och fotograf.

Sölvesborg visste hon inte så mycket om förut, men efter att ha blivit guidad av Serny har hon fattat tycke för den lilla småstaden. Mest av allt älskar hon Konditori Ritz och ett närmast handgjort surdegsbakat bröd som hon köper med sig hem varje vecka. 

Hos Annaochanna arbetar hon främst som grafisk formgivare/fotograf men även som digital manager och är den som planerar all produktion. Jenny arbetar bland annat med varumärket Gille från Örkelljunga, Circom från Karlshamn, varumärket Arterios från Göteborg och Ottosson Truck / Hyundai mfl.

– Jag trivs jätte bra och känner att jag verkligen får utveckla det jag är bra på och tycker är roligt. Vi har en stark gemenskap där vi alltid hjälps åt – och det behövs eftersom vi alltid har mycket att göra, säger Jenny som pendlar från Karlshamn varje dag.

Jenny är ansvarig för Ottosson Truck / Hyundai nya grafisk profil
Hos Annaochanna har Jenny fått chansen att utmana sig själv och lära sig allt om truckbranschen.

Det senaste halvåret har Jenny bland annat jobbat tillsammans med Anna Ingesdotter i ett projekt som handlar om att lyfta varumärket Ottosson Truck / Hyundai till nationell nivå med allt vad det bär med sig. En ny ”Brandbook” ligger klar inom de närmaste veckorna och de riktlinjer som tagits fram kommer nu att synas över hela Sverige. Från hemsida, servicebilar till kommunikation i olik typer av media. Men även människorna som arbetar på Ottosson Truck / Hyundai har tagits med på resan och är delaktiga i förändringen – integration markting!

Erfaren digital copywriter sökes!
Anna och Anna Reklam- och Eventbyrå ägs av Anna Ingesdotter till 50% och av Jörgen Granath (ej aktiv i bolaget) till 50% sedan 2 år tillbaka. Företaget har idag 3 anställda men söker förstärkning inför hösten 2017 av ytterligare en person. Kortfattat en erfaren copywriter med digitala kunskaper med god vana att jobba i sociala media. Jenny Stenberg och Serny Pernebjer är ansvarig för rekryteringen eftersom båda två tidigare arbetat med personalfrågor.

Rätt ”kommunikation” viktigare än val av media
Annaochanna arbetar i ett brett spektrum – men fokus ligger på kreativ kommunikation som på något sätt genererar resultat i rätt riktning. Innehåll eller med finare ord – Content Marketing. Som erfaren varumärkesstrateg (snart 30 år i branschen) jobbar Anna Ingesdotter med flera projekt som handlar om förändringar. Positionering av varumärken och nya plattformar har blivit en viktig del i arbetet. Många företag växer och helt plötsligt stämmer varken den gamla nedskrivna visions-texten eller den strategi som ligger till grund för varumärkets eller företagets kommunikation. Man hittar inte rätt budskap och vet inte riktigt vad man ska göra för att nå fram till sin målgrupp.

När konkurrensen om uppmärksamheten ökar i de digitala medierna blir det allt viktigare att vara klar över sin affärsidé, vision och mål, sitt varumärke och sin kommunikation. Det är långt mycket viktigare än att fundera över när det är dags att göra ett inlägg på facebook. VAD är viktigare än VAR! 

Workshopsresor ger snabbare utveckling av företaget/varumärket
Eftersom upplevelser är en av de viktigaste parametrarna när det gäller dagens kommunikation – kommer det bli en del av Annaochannas utveckling.

– Vi ska själva göra en workshopresa till San Pedro efter Påsk. Det är ett digert schema i två dagar, som startar med ”policyarbete” på ett litet café på Apelsintorget i Marbella. Konferensrum är no-no för vår del, säger Anna bestämt.

Allt fler företagsledare, ledningsgrupper, marknadsavdelningar etc behöver komma bort, få inspiration och fokus på sig själv, sitt företag och varumärke. Därför erbjuder vi nu workshopsresor där vi gemensamt med kund jobbar med kundens framtida marknadsföring eller annan utveckling under några dagar. Resan kan inkludera studiebesök eller trendspaning men fokus ligger på att tillsammans jobba fram strategi och nya idéer för framtiden. Nya idéer hittar man inte på nätet. De skapar man tillsammans i gemenskap.

I dag går allt mycket snabbare och det är svårt att hinna med eller engagera sig i en varumärkesprocess eller annat förändringsarbete som drar ut på tiden i möte efter möte. Med koncentrerat fokus i några dagar får alla deltagare ett starkare engagemang och man kan driva igenom förändringar med berördas deltagande. Med alla spelare är på planen kan man göra mål direkt eller inom snar framtid när man kommer hem.

– Vi har även märkt ett ökat intresse för kundvård –  att kunna ge sina kunder värdefulla upplevelser som innehåller nytta och nya kunskaper, säger Anna.

Annaochanna har inlett ett tajt samarbetes med Excits affärsresebyrå som är experter på företags resande men även grupp- och eventresor i bland annat nöjesbranschen. I framtiden hoppas vi på att Excits blir en del av vår verksamhet och att de kommer sitta i samma hus. Men inget är klart ännu.

I början av april blir Anna Ingesdotter diplomerad workshopledare i Stockholm. Men beroende på uppdragets art kommer workshopledare att hyras in efter behov av kompetens i arbetet.